26 april 2013

Fiberbröd

Min bästa vän i köket har varit sjuk. Min Kitchen Aid gick sönder och har varit inne på lagning. Har saknat dig kompis! Men nu är den tillbaka och knådar deg som aldrig förr! 
Här om dagen bakade vi bröd. Och det brödet är så gott så jag tror att jag måste dela med mig av receptet.


2st Fiberbröd

4,5 dl vetemjöl
5 dl grahamsmjöl
1,5 dl grovt rågmjöl
2 dl vetegroddar
2 dl rågkross
1,5 dl vetekli
1 dl lingonsylt
2 tsk salt
5 tsk bikarbonat
1,5 dl mörk sirap
1 l lättfil

2 formar á 1,5 liter, smör

Gör så här:
1. Smörj formarna med rumsvarmt smör
2. Blanda alla ingredienserna och häll den kladdiga degen i formarna
3. Ställ in formarna i den kalla ugnen. Sätt på ugnen på 175grader
4. Grädda 1-1,5 timme. Känn med en sticka att bröden är torra.
5. Stjälp ur formarna. Låt svalna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar